KezdőlapVidéki sikersztoriHELLÓ, itt a homoktövis

HELLÓ, itt a homoktövis

„Aki a termékünket választja, egy magyar biogazdálkodótól vásárol, hazánkban termesztett gyümölcsből, hazai üzemben, magyar emberek munkájával készült terméket”

Évek óta figyelem, hogy mikor lehet az üzletláncokban is kapni haza terméket, akár nyers, akár feldolgozott formában. A rohanó életünkben sok esetben nem jut idő minden hétvégén piacra járni, azonban mindannyian szeretnénk minőségi élelmiszert az asztalra tenni. Vidéki lányként vidéki sikerekről olvasni, vagy írni igazán megtisztelő. A Töviskertem tulajdonosát Schultz-Marinka Editet kérdezem, hogyan lehet egy homoktövis ültetvényt felvirágoztatni.

A kezdetek

Mindig lenyűgöz, hogyan is kerül valaki a mezőgazdaság körforgásába. Örökölte vagy beleszeretett, esetleg vidéken kezdett új életet? Honnan is indult a Töviskertem?

Picit mindig benne voltam és kertészmérnökként nem is kerültem ki belőle soha. A szakmámban dolgozhatok és ennek nagyon örülök. A földdarab, Töviskertem, ahol közel 4 ha-on homoktövist termesztünk a családunké volt, a nagymamámtól és apukámtól került közvetlen hozzám. A többi pedig már jött magától...” meséli Edit.

Termelői felkészültség

Termelőként, már nem elég csak termelni, nem elég a földet szeretni, a növényt ápolni. Gondoskodni kell, arról is hogyan fog eljutni a megtermelt, feldolgozott termék a vásárlókhoz. Megesik, hogy már évekkel azelőtt kell a tovább értékesítésen gondolkozni, mint hogy a betakarításról legyen szó. „Az ültetvényünk még nem fordult termőre, de már kerestem a kapcsolatokat, lehetőségeket az értékesítésben. Felfrissítettem korábbi kapcsolataimat és ennek köszönhetően kialakult egy stabil partneri kapcsolatom Magyarországon a fagyasztott bogyó értékesítésben. Ennek örülünk, de a cél persze, hogy minél több bogyót értékesítsünk feldolgozott formában. Azért is próbáljuk különböző termékekben megmutatni a homoktövis sokszínűségét, hogy szélesebb célcsoportot találjunk, ne csak a már egészségtudatos embereket – akik persze a fő vásárlóink – hanem az érdeklődő, újdonságok iránt nyitott, kulináris élvezeteket kedvelő réteget is.”-mondta Edit.

Figyeljünk a vevőinkre

Rendben, kész a termék, elindult az értékesítés, tudatosan megszervezve az eladások, felépítve a marketing, na de mégis, vajon van szükség visszacsatolásra a vásárlóktól?

A közvetlen vásárlóink, az értékesítő partnereink visszajelzései, nagyon sokat jelentenek. A mi esetünkben egy-egy fintor az arcon, összehúzott szemöldök elismerést is jelenthet – a velő erénye a savanyúsága. Mikor bekerül a termékünk egy üzletbe és rendszeresen vásárolnak tőlünk, mikor a nagyobb kiszerelést választják, tudom, hogy már megvan a bizalom. Ezek visznek előre.” meséli Edit.

Legyen célunk, amihez igazítjuk terveinket

Minden termelő, vállalkozó életében eljön az idő, mikor nagyobb álmai, célkitűzései lesznek. A lépésről lépésre teljesíti a lépcsőfokokat, kezdve a legelsővel, hogy minőségi terméket állítson elő. Nem is lehetne szebb, mint ahogy Edit gondolja.

Szeretnénk, hogy a homoktövis, ez a hazánkban őshonos és bizonyítottan értékes gyümölcs szélesebb körben elterjedjen és elérhetővé váljon. Kiemelt beltartalmi értékeivel minél több felnőtt és gyermek egészségéhez járulhasson hozzá. Mindenki levehesse akár egy kisbolt, akár egy multi polcairól, eljusson óvodákba, iskolákba valamilyen feldolgozott formában. Fontos volna, hogy ott legyen a nagy légyártók termékeiben, az iskolagyümölcsben, bekerüljön a közétkeztetésbe. Ez nincs még meg, pedig a magyar homoktövis-termesztők készen állnak. A homoktövist én nem tekintem szezonális gyümölcsnek, hiszen friss gyümölcsként nem jelenik meg, velő formájában viszont egész évben elérhető.”

„HELLÓ, itt a homoktövis”

Sokan úgy gondolják, hogy a termelés egyszerű és gyorsan bevételt hoz a konyhára, hiszen a termést minden évben leszedjük és értékesítjük. Közben persze arra nem is gondolnak, hogy mennyi teendő van még hátra, mennyi eszközt kell bevetni ahhoz, hogy ránk is találjanak. A közösségi média tökéletes erre, azonban nem mindegy milyen tartalmakkal jelenünk meg az interneten. „Igyekszem beavatni a vásárlókat a részletekbe. Felhívni a figyelmet arra, hogy HELLÓ, itt a homoktövis, itt van hazánkban, itt volt mindig közöttünk ez a szuper értékes gyümölcs. Próbálom megmutatni a közösségi médiában, milyen egy homoktövis ültetvény, min dolgozunk nap, mint nap Töviskertemben, hogyan kerül üvegbe a homoktövis.”-mondja.

Egyenes út a Müller polcaira

Pont egy éve vagyunk jelen és nagy öröm, hogy ennek köszönhetően a vidéki nagyvárosokban is levehető a polcról két termékünk, remélem, ez tovább bővül a jövőben. Aki a termékünket választja, magyar biogazdálkodótól vásárol, hazánkban termesztett gyümölcsből, hazai üzemben, magyar emberek munkájával készült terméket, ami nem utazott a fél világon keresztül.” mondja Edit. Na de valójában ilyen egyszerű lenne? Persze, hogy nem. Rengeteg munka, idő, energia, kreatív feladat, dacolva az időjárással, és a különböző munkafolyamatokkal. Csodálatos a termelés, a mezőgazdaság nekem is szívügyem, tudom hogy mivel jár, mégis az valami fantasztikus érzés lehet, mikor az ember kezében tartja a saját termékét.

Saját terméket fejleszteni és kézben tartani egész más érzés és persze sokkal több munka, talán nagyobb kockázat és felelősség is. Kitalálod a terméket, kísérletezel, megkóstoltatod, gyártót keresel, csomagolóanyagot választasz, címkét tervezel, legyártatod, és végre kezedben a vágyott termék a te gyümölcsödből a te neveddel, és alig várod, hogy megmutasd!” meséli.

Sosem állunk meg

A termékfejlesztésben és az értékesítésben is sokat fejlődhetünk még. Remélem, így is lesz. Hamarosan elérhető lesz homoktövises snackünk és homoktövises almalevünk is, már alig várom. Szeretnénk, ha több reggelizőhelyen, teraszon, cukrászdában és fagyizóban jelen lehetnénk, ezen dolgozunk nagy kiszerelésű termékeinkkel. Nagy vágyunk egy saját üzem, ami szabadságot adna a gyártásban.

Kiépített bizalom

A Töviskertemről biztosan fogunk még hallani, hiszen egyre többen ismerik és keresik őket. Segítséget nyújthat egy biztos piac, de a legfontosabb, hogy a vásárlók bizalmát kiépítsék, szerencsére az irány jó. „Mi azt tapasztaljuk, hogy egyre többen felismerik, hogy megéri közvetlenül termelőtől vásárolni és jobb érzés egy hazai gazdálkodó termékét a kosárba tenni. Emelkedik a tudatos vásárlók aránya.”

A legfontosabb erényük megvan, minőségi terméket állítanak elő hazai termelőként. Nekünk pedig az a feladatunk, hogy minél inkább erősítsük a haza termelőket.

Védd a hazait, vegyél hazait.

Írta: Tóth Diána

Ajánló