KezdőlapAgrárvilágHírekDr. Nagy István: A fenntartható borászatot kell támogatni!

Dr. Nagy István: A fenntartható borászatot kell támogatni!

Az Agrotrend Csoport ügyvezető igazgatója Mátrai Zoltán a Koch Borászat borotai bioborászati üzem ünnepélyes átadója után kérdezte Dr. Nagy István agrárminisztert a magyar borok kiemelkedő szerepéről, amely a miniszter úr szerint is figyelemre méltó, valamint az egyéb ágazatok számára is példaértékkel bír.

„A borászok voltak az elsők a rendszerváltáskor, akik képesek voltak a megújulásra. Akik felismerték, hogy a privát szektornak milyen jelentősége van. Akik felismerték azt, hogy nem lehet a tömeg és világmárkákkal sikert elérni, hiszen a világpiacon más helyzetekben, óriási termőterületekkel nem tudunk versenyezni. Ők voltak az elsők, akik felismerték, hogy a helyi történelmi fajtáknak mekkora jelentősége van és ott piaci rés lehetőség van, ahol minőségi borral nagy dolgokat lehet elérni” – kezdte a beszélgetés kérdéseire adott válaszában Dr. Nagy István agrárminiszter.

„A fenntarthatóságot kell támogatni, ahogyan a Koch Borászatban is a bioborászat kerül előtérbe. Itt van, amikor ők fedezték fel először, hogy nem biztos, hogy csak a kereskedelemben kell értékesíteni, hanem sokkal inkább meg kell testesíteni, személyesíteni a bort és találkozókat kell szervezni fogyasztó és termelő között. Tehát a gasztronómia, idegenforgalom, vendéglátás területén is óriási előrelépést és fejlődést hoztak és vittek véghez a magyar borászatok, ezért fogalmazok én is mindig úgy, hogy a magyar borászatok viszik a zászlót elöl és a többi ágazatnak bizony azokat a mintákat, ötleteket át kell venni, mert látszik, hogy fejlődnek a magyar borászatok, látszik, hogy mennyire tudnak versenyképesek lenni a nemzetközi piacon is” – folytatta gondolatát a tárcavezető.

Az interjú során az agrárminiszter statisztikai adatokat is szolgáltatott, amely szerint jelenleg is 70-75%-on vannak a magyar termékek megoszlása a külföldiekhez képest a boltok polcain, természetesen az a cél, hogy ezt a számot növelni lehessen, amiben a kereskedők és a fogyasztók is egyaránt óriási segítséget nyújthatnak.

Szó esett a hazai gyümölcshelyzetről is, amely tavaszi fagykárok miatt jelentős mértékben mutat nem kedvező adatokat, érthető így a termékek drágulásának az oka is, azonban ha integrációban vesznek részt a termelők, akkor ők is garanciát kapnak arra, hogy hosszú távon piacra kerüljenek a termékeik.

„A biztonság mindenek fölött az, hogy hogyan tudnak termelői együttműködéseket létrehozni, hogy a termelő ne váljon kiszolgáltatottá a felvásárlónak vagy a kereskedőnek” – zárta a kérdéskörre vonatkozó gondolatait az agrárminiszter.

A cikk megtalálható az agrotrend.hu oldalon is!

Ajánló